Nieuws en informatie over elektrisch vervoer in Nederland.

Iedereen in de Stekkerauto.



 

2010 is het jaar waarin de elektrische auto definitief doorbreekt. Dit zijn vijf redenen waarom.

1. Fabrikanten storten zich massaal in de race

Heerste er in de autobranche eerst nog scepsis over elektrisch aangedreven auto’s, nu vallen fabrikanten over elkaar heen om zichzelf uit te roepen tot toekomstig marktleider. Laatste speler die zich op het strijdtoneel heeft gepresenteerd? Volkswagen, de grootste automaker van Europa kondigde eerder deze maand op de autobeurs in Genève een resolute koerswijziging aan. In 2018 wil het bedrijf dat 3 procent van de verkochte auto’s elektrisch wordt aangedreven.Ook Porsche, Daimler (Mercedes) en Opel presenteerden ambitieuze plannen, met bijbehorende voertuigen. Van Nissan, Renault, Mitsubishi, Citroën en Peugeot was al langer bekend dat ze zich op de elektrische automarkt zullen begeven.

2. De productie komt op gang

Wie denkt aan elektrische auto’s ziet misschien het snelle sportontwerp van de Tesla Roadster voor zich, of voelt al kramp in zijn benen bij de aanblik van de piepkleine Ford Th!nk. Voor hen is er goed nieuws. De eerste elektrische auto’s die in massaproductie gaan, zoals de Nissan Leaf eind 2010, zijn heel gewone auto’s met plek voor vier of vijf personen. Bovendien komt er keus, want eind 2010 wordt ook de kleinere?i-Miev van Mitsubishi verwacht. Peugeot en Citroën brengen dezelfde auto uit onder hun eigen merk.

Ook binnen de landsgrenzen lijkt de aanvoer van elektrische (bedrijfs-)?auto’s op gang te komen. Het bedrijf Duracar in Heerlen, dat werkt aan een elektrisch aangedreven bestelbus, maakt na het faillissement in februari vorige week een doorstart. Duracar wil eind 2010 de eerste elektrische bestelbussen afleveren.

3. De overheid springt bij

Een groot obstakel voor het aanschaffen van een elektrische auto is de prijs. Het belangrijkste verschilpunt met een gewone auto, de accu, kost namelijk al snel zo’n acht- tot twaalfduizend euro. Hierdoor gaat de Mitsubishi i-Miev volgens een woordvoerder van het bedrijf rond de 45.000 euro kosten. Dat de auto nauwelijks brandstof kost (in de toekomst zo’n 4 euro voor een volle batterij) en ook minder onderhoud nodig heeft, zal kopers niet meteen over de streep trekken. Wat misschien wel helpt zijn grote belastingvoordelen. Wie een elektrische auto koopt betaalt geen BPM en geen motorrijtuigenbelasting. Voor wie leaset geldt een bijtelling van slechts 10 procent. Bovendien kunnen ondernemers de aanschaf van een elektrische personenauto aftrekken van de belasting.

4. Er komt een oplaadnetwerk op Europese schaal

Wie nu een elektrische auto aanschaft kan een oplaadpunt aanvragen bij de stichting e-laad, een samenwerking van de netbeheerders in Nederland. Dat is ook wel nodig, want om de 150 kilometer moet de huidige generatie auto’s zo’n acht uur aan het stopcontact. De netbeheerders plaatsen het oplaadpunt op een publieke plek bij de koper in de buurt.

Verder bouwen gemeenten ook oplaadpunten bij parkeergarages en transferia aan de rand van de stad. Eind 2012 wil de stichting er tienduizend geplaatst hebben.

Maar de Nederlandse autogebruiker wil ook een tripje naar Frankrijk of Duitsland kunnen maken. Economische Zaken maakt zich binnen de EU hard voor standaardnormen voor stekkers, opladers en accu’s. In mei presenteert de Europese Commissie hiervoor een actieplan.

5. Accutechnologie in stroomversnelling

Het knelpunt van de elektrische auto qua prijs en gebruiksgemak is de accu. Maar volgens een rapport van de Deutsche Bank zal die over tien jaar de helft goedkoper zijn. De prijsdaling is nu al ingezet, omdat er enorm is geïnvesteerd in fabrieken die de batterijen maken. Ook de capaciteit van de accu’s neemt toe. In China komt een auto op de markt die op een volle batterij 400 kilometer kan rijden.

Verder duurt het nu nog erg lang om de accu bij te laden. Op langere afstanden is een elektronische auto daarom nog niet bepaald handig. Om dit op te lossen wordt er druk getest met snelladen. Over een paar jaar moet je bij een tankstation binnen een kwartier je batterij kunnen opladen.

Bron:depers.nl
 


<<< Terug naar overzicht 19-02-2010 16:14

Filter opties

Toegepaste filters